Innovatie en toegevoegde waarde voor uw business bij ING

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOp 17 november j.l. vond de bijeenkomst van de VBM-Businessclub plaats bij de ING met het thema “ Innovatie en toegevoegde waarde voor uw business”.

ING Bank is een onderdeel van ING Groep. Het is een financiële instelling met Nederland als thuisbasis, maar daarbuiten is de bank ook actief. Het levert financiële diensten zoals bankieren, hypotheken, financieringen, beleggen, levensverzekeringen en pensioenen. De klanten van de bank zijn particulieren, kleine en grote ondernemingen, instellingen en overheden. De ING heeft in Nederland ongeveer 9,2 miljoen rekeninghouders en ruim 250 kantoren.

Voorzitter van de VBM-Businessclub Kaushilya Budhu Lall heet alle aanwezigen  hartelijk welkom in de presentatiezaal van ING en zij geeft het woord aan Amar AL-Aaraji, bestuurslid van de VBM-Businessclub en relatiemanager MKB, bij ING Bank. Amar vertelt het belang van de ING deze bijeenkomst te organiseren om kennis te delen met de ondernemers en stelt zijn collega Ivo Broers voor, sr. customer journey expert ING Nederland.

Ivo Broers vertelt dat hij sinds kort werkt met  ‘tribes, squads en chapters’. Gelukkig krijgen de VBM leden hier direct uitleg over voordat ze  aan de organisatiestructuur van een motorbende gaan denken!

De wereld om ons heen verandert. Dus ook de financiële dienstverlening verandert. Juist de ‘FinTech’ bedrijven, dit zijn financieel–technische bedrijven, zoals Google en Apple, bedrijven met een betaalvergunning groeien enorm, zo vertelt Ivo.

ING heeft zich de vraag gesteld wie hun grootste concurrenten zijn: de traditionele banken of de FinTech bedrijven?  Het blijkt de laatste groep te zijn. Vandaar dat ING werkt aan een extreem flexibele organisatie, die gemodelleerd wordt naar het voorbeeld van succesvolle FinTech bedrijven als Google en Apple.

ING medewerkers worden georganiseerd in een structuur van ‘squads’, kleine interdisciplinaire teams. Een groep van squads die aan een gezamenlijk proces werken vormt samen een ’tribe’.

Klantwensen veranderen snel, de markt beweegt heel snel en de technologische ontwikkeling gaat heel snel en daar hoort een andere manier van werken en ontwikkelen bij.

De aanpassingen binnen ING zijn bedoeld om de organisatie flexibeler, zelfredzamer en innovatiever te maken.

Op de stelling van Ivo dat de klant binnenkort zelf toestemming kan geven aan zijn bank voor het uitwisselen van zijn transactiegegevens, zodat hierop business modellen kunnen worden ontwikkeld, komen heel veel reacties uit de zaal los.

Er ontstaat een levendige discussie met  de zaal. Er zijn toehoorders die er voordelen in zien, maar het grootste deel van de reacties zijn negatief.

Dat de ontwikkelingen snel gaan blijkt uit de volgende stap op ‘contactloos betalen’, nl. het betalen met de telefoon door deze tegen het betaalapparaat te houden.

Ook wordt een ‘dashboard, de ING 360’ voor ondernemers ontwikkeld waar allerlei aankoopgegevens van consumenten op te vinden zijn plus óók de gegevens van de concurrenten. Uiteraard alles anoniem en geaggregeerd.

Ook dit ‘dashboard’ levert veel reacties op uit de zaal.  Veel aanwezige ondernemers vinden dit interessant.

Nu zijn alleen nog de eigen ING gegevens bekend, maar door verschillende bronnen te koppelen krijg je steeds meer inzichten. Als de consument toestemming geeft, kunnen de gegevens van klanten van diverse banken gekoppeld worden. De nieuwe Europese wetgeving gaat dit mogelijk maken.

Door de levendige discussies komt Ivo Broers er niet toe de hele presentatie af te maken. Het buffet staat namelijk klaar! Ivo rondt dan ook de presentatie af. Amar Al-Aaraji bedankt alle aanwezigen hartelijk voor hun bijdrage en verklaart het buffet voor geopend.

Tijdens het heerlijke buffet verzorgd door Cihan Cifci van restaurant Brasserie Buitenhof wordt door de aanwezigen gewoon verder gediscussieerd over wat de voor- en nadelen kunnen zijn als je betaalgegevens met andere partijen dan je eigen bank uitgewisseld worden.

Dit onderdeel van de presentatie houdt de gemoederen bezig.

Zoals ook tijdens deze bijeenkomst blijkt, is de rij voor het buffet dé plek om oude bekenden te groeten en nieuwe relaties te ontmoeten.

Tijdens deze bijeenkomst zijn er een aantal introducés aanwezig en ook ondernemers die kennis zijn komen maken via de VBM-voucher. Deze ondernemers zijn aangenaam verrast door de plezierige sfeer, het informatieve karakter van de avond en het goede eten bij de VBM-Businessclub.

Deze bijeenkomst mogen we weer bestempelen als een succesvolle avond.

 

Sylvia Wittmer

Foto’s